Woning accepteren

Als je een woning wilt accepteren die je aangeboden is, moet er van alles geregeld worden.
Het volgende heb je nodig bij een woningaanbieding (maar ook al voor de inschrijving). Je kunt hiervoor de checklijst woningaanbieding gebruiken:

  • Een kopie van je ID of paspoort.
  • Een inkomensverklaring of definitieve belastingaanslag van het vorige jaar van de Belastingdienst.
    Een inkomensverklaring vraag je op via de website van de Belastingdienst.
    Downloaden doe je zo:
    • Log in op Mijn Belastingdienst.
    • Inloggen doe je met je DigiD.
    • Klik op ‘Mijn gegevens’.
    • Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen en geregistreerd inkomen bekijken’.
    • Klik vervolgens op ‘Inkomensverklaring opvragen’ bij het jaar waarvoor je een inkomensverklaring wilt.

Als je (nog) geen DigiD hebt, kun je de inkomensverklaring ook telefonisch opvragen bij de Belastingdienst via de Belastingtelefoon: 0800-0543. Zorg dat je je Burgerservicenummer bij de hand hebt, want daar vragen ze om.

  • Je salarisstrook of uitkeringsspecificatie van de afgelopen 3 maanden. Deze ontvang je per post of digitaal van je werkgever of van de uitkeringsinstantie.
  • Een kopie woonhistorie (uittreksel Basisregistratie Personen) (niet altijd). Deze is op te vragen bij de gemeente waar je woont.
  • Een verhuurdersverklaring. Er kan gevraagd worden om een verklaring als je al eerder hebt gehuurd. Een formulier kun je telefonisch aanvragen of ophalen bij je eerdere verhuurder.
  • Een bewindvoeringsverklaring als je onder bewind/curatele of mentorschap staat.
  • Voor huren bij Kwintes heb je ook een budgetplaatje nodig.

Met deze gegevens controleert de verhuurder of de woning past bij jouw leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen. Dat heet een passendheidstoets.